Wednesday 24 July 2013

Day 3 Internship : Adjustment

Assalamualaikum! Harini buat adjustment je..Adjustment same company lagi.. Busy tul staff2 nya. Dengan mencari filenya..Fuh.. Habislah kalau korang letak file merata tak jumpa la gamoknye.. Hoho

Kat firm aku ada seorang "Harry Porter".. Nama sebenar dia Tan. He's an UM student. Diani kan asyik kelebek file je..Bukak tutup drawer lepastu take note.. Susah nampak dia duduk static kat kerusi. LadyBos panggil dia good boy. Maklumlah dak pandai.. Muka dengan spec sejibik Harry Porter. Hahaha tapi dia pendiam. Cakap bila perlu je.

Tadi Maggie dengan Lai tolong aku.Pelbagai silly questions yang aku tanya. Hoho baru belajar kan.. Tapi most of the time aku tanya Lai. Adjustment ni something yang korang kena tahu by yourself. Nak mintak orang lain tengokkan pun susah sebab working papers previous year dengan semua ledger kita yang go through so tak boleh la expect orang lain akan ajar one by one. No. Audit firm aku ni macam kene be more independent.

Teringin pulak lah buat company secretary. Maklumlah sukaa...Yang mengajarnya sem lepas Sir Azhan. Best kot. Tak boleh lupa apa yang dia ajar. Staffs dok sebut Section2, akuan sumpah, resolution, meeeting.. Aigooo nak buat comp.sect!! Takpe LadyBos kata semua orang kena tahu semua benda so maybe I will look for it nanti. Insyaallah..

Chinese staff kat firm aku very concern pada aku yang berpuasa. Diorang akan makan tempat lain dan cakap sorry kalau aku nampak diorang makan. Alahaiii makan je lah..tak rasa ape pun kalau niat tu memang puasa.Kan? Hehehe so sampai harini aku tak siap2 lagi audit satu dormant company ni. Harap otak menjadi cekap apabila proceed hari ke hari. Insyaallah..

Kerja dekat firm ni baru aku tahu penatnya macam mana. Most of the time we need to think deeply! As the view of auditor needs to be sharp and accurate. Balik2 kerja pukul 4 tadi sampai je rumah aku tertido dengan baju kerja. Nampak tak penat kat situ padahal aku jarang tidur lepas Asar.. Nanti after raya aku akan balik setiap hari pukul 5..!

Biasanya dari rumah ke tempat kerja aku ambik masa 8-10 minutes. Aku dah reti agak masa sebab 1st day haritu awal kot aku datang.Hehehe sampai tercongok2.. Sekarang pukul 8 baru aku keluar rumah..Hehehe

Malam pun dah mula tidur awal.....Nampak tak budak baru nak adopt dengan kerja. :(

Ada satu benda yang buat aku selalu bersemangat..


RUNNING MAN!!
LOVE and TAKE CARE <3