Monday 22 July 2013

Day 1 Internship with LOVE :)

Assalamualaikum sumer! Lapar takk..Sabar2..Sebab sabar tu sebahgian dari iman :)
Rindu tulis blog.!!Finally ada sesuatu untuk dihupdate..

2nd last semester ni aku kena practical. So sepatutnya internship start 1st August tapi oleh kerana LadyBos saaaangatlah encourage aku datang awal then here we go.. Lagipun aku kena belajar banyak benda dari dak2 yang tengah prac sekarang ni  sebab one time dulu 1st time aku jumpa LadyBos ada kata "I have no time to teach you but I will correct you"...

Walaupun sebenarnya penakut tapi disebabkan hati begitu teruja..Teruja sangat..plus kat rumah tak buat apepun selain tengok movie finally aku decide jomlah intern awal..Berkat study sikit2 dan semangat keazaman yang kuat akhirnya aku berada di sebuah firm Chartered Accountant..Tudioo..Tak rugi belajar (^,^)..

Patutnya datang 8.30 AM tapi aku tercepat sampai maka pukul 8.00 AM dah tercongok kat situ. Then LadyBos sampai dan memperjemputkan aku masuk..Lepastu dia suruh aku tunggu semua orang sampai.

Then dia panggil semua orang datang bilik dia..Dia introduce kan aku dengan semua staff dia. Tapi nama seorang pun aku tak ingat sebab terlalu simple..Whuaaa.. Ada nama Tan, Lai, Wong, another Lai, Yim whuaaa aku angguk2 je. Sorry it takes some time. Huhu Then terus dia briefing sikit pasal kerja, bagitau cuti raya aku berkuatkuasa 7th until 12th..Alhamdulillah..(tak perlu takut2 nak tanya..huhu) Hehehe Lepastu sepanjang weekdays aku dibenarkan balik pukul 4petang..Then at the end of the year ada dinner dekat hotel..Jeng2..Thankyou LadyBos..

Staff lebih kurang 14 orang termasuk aku..All Chinese and I'm the only Malay but they are very nice... LadyBos sangat tegas..!!  Aku tak pasti aku department ape.Tapi dekat bahagian depan buat Comp Secretary. Aku buat Akaun dan Audit..:) Aku diajar oleh seorang Chinese guy. Sangat bersabar dengan pelbagai pertanyaan aku..Hoho.. Kerja harini aku kena audit working paper satu dormant company. Year ended 28th February 2013 okay..(Tak payah isi Logbook lah isi blog je..Hehe) Weyyy tak sangka setiap apa yang aku belajar semua apply. Alhamdulillah. Tapi ada lupa2 jugak..So this Chinese guy tolong tunjukkan. :) Aku tally kan figure dekat working paper dengan journal. Then aku key in data2 mana yang patut guna Microsoft Excel..

Hoahh..Kerja dapat dilakukan dengan selesa sebab aku dok kat meja berbentuk U rasa macam permanent staff pulak dikelilingi file2 bertimbun..Hoho Ohya dekat situ kita trainee tak ada permanent meja. So mana computer yang available then terus kita boleh guna..Everyone can use any computer. :)

Tengah2 buat kerja tadi LadyBos panggil semua orang..Dia suka bercerita.. Tadi dia cerita pasal frame2 kat dinding2, batu2 an ape tah aku mengelamun tadi..Haha sorry.. Waktu dia cerita semua berdiri..Ada respect kat situ..Chartered Accountant kan. :P

Lepastu dia bagi guava! 


Itu saja post untuk harini.. Semoga Allah mempermudahkan urusan kita untuk hari2 seterusnya Insyaallah!!
LOVE