Thursday 29 December 2011

Tentang Dhia...;)

      Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh...Hai hello sawadikap kap kap..Hehehe Tadi mula2 aku kerja happy sangat sebab terserempak ngan kawan lama aku,Shima..Tersentuh aku dia kata dia cari aku lama dah..Huhu aku pun rindu dia..Okay sebenarnya hari ini aku tak de moooooood sangat sebab lepas Shima balik something happened dekat tempat kerja aku dan aku tak perlu cerita sebab aku sedih...Ditambah lagi dengan kesedihan tak dapat tengok Tentang Dhia live..Selalunya aku lah yang cepat je tercongok depan tv bila ada cerita ni.tapi memandangkan aku kerja,mencari sesuap nasi..tak kisahlah..

      Watak Dhia banyak bagi aku pengajaran sebenarnya.Aku kagum dia sangat lah baik ada tak lagi wanita macam tu?Aku pun tak layak jadi macam dia.Tahniah lah Nora Danish berjaya melakonkan watak tu sampai kan aku bertekad jadi wanita solehah macam dia satu hari nanti Insyaallah...Tudia apsal tah emo semacam.Hahaha...Aku teringin jadi perempuan cerdik,solehah dan semua yang baik2..Layak kah?

       Aku baru je selesai baca 2 buah novel yang sangat bermakna bagi aku.Entah dari mana aku dapat novel ni pun aku tak tahu.Tahu2 ada dalam almari buku...Aku pulak main ambik je sebab memang hobi aku sekarang bekerja sambil membaca..Novel pertama yang menyentuh hati aku ni tajuknya ialah KEMILAU CINTA RAUDHAH karya Saidatul Saffa..Bukan macam kebanyakan novel,novel ni kisah dia pasal seorang gadis cantik dan muslimah yang berjaya membimbing seorang lelaki ke jalan Allah..Tak bimbing pun tapi lelaki tu lama2 sedar tanggungjawab dia sebagai seorang Islam..(macam tak menarik ke?)  Menarik...Inilah novel yang berjaya buat aku tersedar betapa maruah seorang gadis tu sangatlah penting..best tau.Kalau nak pinjam dari aku,aku dengan suka nya bagi pinjam kat korang tau.

        Lagi satu novel yang berjaya mengetuk naluri dan perasaan aku dan aku baru je habis baca tadi adalah cerita KITAB CINTA YUSUF&ZULAIKHA..Karya Taufiqurrahman Al-Azizy..Aku ni takdelah minat sangat sebelum ni kalau cerita macam ni.Aku punya pandangan tentu2 perkataan2 ayat2 dalam novel ni membosankan dan berjela2...Sangkaan aku. Tapi aku baca aku terus tertarik2 nak baca sampai habis sebab Yusuf dgn Zulaikha memang ditakdirkan bersama..

Seolah2 percintaan Nabi Yusuf dulu kan.menangis2 aku baca tapi biasalah tengah kerja kenala cooool..Kang tak pasal2 orang fikir bukan2..haha Tapi novel yang ini dia berlatarbelakangkan tempat kat Indonesia...Sebab memang penulis dia orang sana..Diterjemahkan dalam bahasa Melayu..Kalau bahasa Indon,memang aku tak berapa faham lah walaupun aku ni anak Jawo...jawo pun Jawo lah,janji Rock..Hidup ABON..Apakah ini satu promosi?tudiaa..haha apapun tahniah penulisnya.kalau semua gadis baca novel ni mesti takkan menyesal dan berterima kasih sebab aku tulis bgtau kat blog ni.haha

       Apakah kaitan novel dengan Tentang Dhia?Tiada kaitan.Ni aku nak cerita kesan gigitan nyamuk di kaki dan tangan aku seolah2 aku sedang dijangkiti virus je gamaknya.Takut aku..Nyamuk ni pun satu tak reti nak tidur ke waktu malam.Aku berjaga dia pulak menghilang.Tau la bam serai aku dah habis tak beli lagi sebab gaji tak masuk lagi,tapi janganlah sampai nak gigit gigit orang.(Aku harap nyamuk2 di rumah aku sedang baca entry ni)...Aku geram betul dengan nyamuk.Korang geram tak?Korang pernah kena gigit nyamuk tak ni???Kotlah kat rumah tak de nyamuk.Tapi kat rumah aku ni ada kebun kecik merangkap reban ayam so macam nyamuk tinggal dengan ayam lah gamaknya.Nanti aku free siaplah aku sembur ridsect sekali dengan perfume kat reban ayam bapak aku tu.bapak aku ni pencinta haiwan...

       Aku dulu pernah bela kambing kalau korang nak tau.Arnab,hamster,kucing,burung,itik,burung serama..eh ayam serama yang bulu dia melentik tu lagi apa ya binatang yang abah aku pernah bela,erm...ha,ular pun pernah.tapi ular tu sebab dia masuk kebun tu lepastu bapak aku tangkap buat gulai..Sedap...Okay aku nak termuntah.Ular tu kitorang call zoo lah lepastu dapat tiket freee pergi Zoo...Hahahahahahaha Waktutu budak2 lagi so seronok sangatlah pergi zoo rasa macam pergi Paris korang tau tak? Ayuhlah ke Zoo Taiping..(Rupanya pengarah Zoo tepeng tu husband Mrs Cecilia cikgu kat Convent dulu)..

       Aku rasa macam Tentang Dhia tak sesuai je jadi tajuk entry ni.hahahaha apa2 lah..Tapi tak salah kot kan..Tiba2 jugak aku teringat kisah seorang sahabat aku sendiri pernah curi handphone aku..haish..Nasib baik kena kat aku.Kena kat orang lain macam mana..Kalau sahabat aku tu baca entry ni aku dah maafkan kau tau.Aku tak suka simpan rasa benci atau dendam atau apa saja yang menyakitkan aku,aku akan cuba lupakan..(Dah memang aku pelupa) hahaha..Sesungguhnya waktu ni aku rindu sangat kawan2 aku sekolah rendah dulu..Rasa nak nangis lah..Hahaha aku rindu kelas tahun 6...Korang ingat kat aku tak ni wei........

       Malamni aku nak tuang sapu minyak masak + racun kat tangan dengan kaki memandangkan nyamuk nak berlawan dengan aku..Siaplah kau nyamuk keracunan makanan kau lepas ni..jangan ingat aku nak bawak pergi hospital.. (Adakah aku tension sangat ni) haha 

       Tadi kat tempat kerja aku ada seorang budak lelaki ni asyik tengok aku baca novel lepastu dia offer nak bawak novel esok untuk aku baca sebab dia kata PakSu dia banyak novel kat rumah..Tak pelik pun lelaki suka baca novel.Aku rasa macam romantik apa orang lelaki baca novel.Jangan lelaki baca buku makeup2 sudahlah.hahaha yangtu aku kena tengok dulu lelaki tu macam mana..

       1 hb ni birthday mak aku.nak bagi apa ni?Huhu...Bagi kasih sayang?Dah...bagi bunga?mak aku banyak bunga...Erm..Bagi kek?kek birthday adik aku pun tak habis lagi lagipun aku pun tak berapa suka kek kecuali kek coklat Secret Recipe.(tudiaa sapa nak beli kat hang azmira) haha. So ada suggestion tak? Apa kata aku beli gaun pengantin untuk mak,dan tuksedo untuk abah..Fuh..Kiranya kena bersanding lagi sekali la?(amboi ko Ira) hahaha

Aku tak ada idea lah nak bagi apa.hah, apa kata kita belikan kat Cik Ani(mak aku) teddy bear...Mesti mak suka..Hehehehe Korang kalau birthday mama korang,korang belikan apa yerk?Jam?mak aku tak minat jam tangan...mak aku orang nya sederhana.Mak dan abah aku ialah anak sulong..So diorang ni berkorban untuk adik2 diorang so dari kecil memang keluarga susah..Sekarang ni Alhamdulillah sederhana lah family aku ni.tapi kalau aku beli apa2 mesti mak dgn abah suruh aku simpan duit tu..nanti kerja,,nanti kerja baru belikan.Pesan diorang..haish diorang ni taktau ke aku sayang sangat kat diorang..Huhu...
best tau
Romantik sangat lelaki ni...Hehe
apakah motif aku upload gambar ni?haha senyum dulu sebelum tidur okay
       Okaylah aku nak tidur ni..nanti sembap pulak mata aku.Sememangnya mata aku memang sembap.Huhu...Tidurlah ya.Jangan lupa baca doa ;)