Tuesday 24 January 2012

Aktiviti di Cuti Raya Cina 2012

                          Assalamualaikum kak timoh..kak bedah,kak senah dan kak weh..kepada nama yang tak disebutkan,selamat malam kuucapkan..Oh hoi...Tengah makan limauu ke?Mentang2 limau murah,cempedak murah,rambutan murah,manggis murahhh..Amboi... Strawberry tetap di hati..Haha... Aku balik kampung,setiap petang je cempedak goreng..paagi pun ada..Kelass tau..Haha.. Korang buat ape je cuti raya cina?Seminggu pulak tu kan.Amboi macam korang je yang raya...

                          Hari sabtu haritu aku sebenarnya still kerja lagi..Full lagi tau.Esoknya pagi2 Ahad tu bersilat berkungfu macam robot mengemas baju2 nak balik kampung..Dah lah mamai2 ngantuk2 lagi,demi kampung tercinta,sanggup kuredah lautan menguap..Eh apa ni.Erm.Bapak aku siap suruh pakai baju kurung ada kenduri waktu tengah hari.Dengan ngantuk2 tu gosok jugakk lah baju (apa korang ingat aku ni tak mementingkan kesempurnaan?) tudia..Sepanjang2 highway tu mata aku terlelap.Ceh.. Tak tahan..Mata besaq sgt tu lah kan dah berat..
                     
                      Sampai2 rumah atok kat Chenderong Balai (kampung belah abah) dalam jam 10.15 pagi terus masuk rumah,capai pinggan dan roti canai yang tersedia lalu silalah jamu selera..Tak senonoh betul..Ada ke singgah kampung kejap je sebab ada kenduri kat tengah2 Teluk Intan tengah hari tu tapi sempat lagi bedal lauk Embah..Sebenarnya tujuan balik kampung,ada sikit makan2 kat kampung sebelah emak kat Kampung Baru..So mmg tak bermalam pun kat kampung atok..Atok dah lama meninggal..Nasiblah ada Paman Yar sekeluaarga (adik abah) yang menetap bersama nenek tersayang.Taklah risauu sgt kan.. :')

                       Dulu kampung abah ni adalah kampung yang menjadi idaman setiap insan..Dikelilingi sawah padi,ada saliran air yang ada ikan2 kecil di dalamnya dan jernih sgt airnya..Kesejukannya menggamit sesiapa yang memasukkan kaki ke dalamnya..Tudioo. Haha Tapi betul,best sangat..Lepastu kecik2 dulu suka sangat dok main dgn sepupu2 tangkap pepatung guna lidi penyapu tu,hujungnya letak lah gam.Lepastu sibuk kejaq pepatung..(Mungkinkah pepatung sudah pupus akibat aktiviti kami?) Alah dulu kecik2 mana tau apa tu penat.Dok main panas je..Sepupu ramai lelaki pulak tu..Isk..Haha. Lepastu main basikal,ronda2 lah..Carry2 lah pulak naik basikal tu..Lepastu OPOCOT,jatuh terbabas kat sawah..Lalu peristiwa itu berulang kali tak serik2..Balik petang,mandi sama2 pulak tu..Tak malu betul..Sekarang dah besar2 semuanya..hehe...Jumpa pun jarang..kalau jupa malu2 kucing...Tudioo..haha sepupu aku sorang dah kahwin,so lagi lah rasa nyer semua dah tua2..Semenjak Atok takder,sekarang kampung belah abah dikelilingi pokok kelapa sawit.Tak bestnya.....

                         Lepastu waktu arwah atok sihat dulu,arwah atok ada bukak kolam ikan..Besaq...Kalau nak makan ikan,pancing ikan atau jala ikan atau apa saja yang kau nak buat kat ikan,.Free of charge.Atok bagi kitorang main2 kat kolam dia.Tapi kadang2 kena marah sebab bagi makan ikan banyak sangat..Haha besa lah budak2..Selagi makanan ikan ada,selagi tu nak ikan2 tu tunjuk batang hidung dan selagi tu nak ikan2 timbul..Last2 kena marah dgn arwah atok.Apalagi lari bertempiaran laaa...Satu balang penuh habis.Hahhaaha..(pandai2 jer aku tambah2 karangan aku ni).. Erm sekarang semuanya dah berubah..Sepupu aku seorang dah meninggal..Al fatihah untuk arwah Taufik..Huhu sedih betul kalau nak ingat balik.Cukuplah aku katakan arwah seorang yang masih muda,baik dan memang org yg baaik selalu pergi dulu kan..Ajal maut di tangan Allah.. Huhu..

Atas : dengan embah Siti (nenek)
Bawah : Rumah atok 
                         Arwah atok aku pulak 7 atau 8 tahun lebih kurang lama tu lah kena stroke..Lumpuh..Atok aku memang kurus sangat.Huhu..Semoga arwah atok ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman.Amin..Eh apsal pulak aku bercerita tentang ini?Bukan kah mahu bercerita tentang itu? Erm,okay lepas aku and family singgah kejap kat kampung Atok,kitorang pun pergi lah kenduri dekat Teluk Intan..Makanan superb.. (kalau bab makanan tiptop kan)..Nantilah aku uploadkan gambar pelamin dia.Simple saja tapi cantik..
                       Selepas tu kitorang sampai lah dengan selamat dan suci kat kampung Baru..Solat Maghrib jemaah bersama dan sedikit bacaan yasin dan doa selamat..Sepupu aku Najua dan Hani dpt result cemerlang..Amboiiii.. Hani siap dapat sek agama sebelah UITM aku..So kalau degree ni aku dapat Perak,berjiranlah ye lepastu bolehlah kak Ira pow2 sikit kuih pow...hehe Tak habis2 diorang berpung prang pung prang tentang sek masing2..Aku pun join sama..3 orang sepupu aku sek berasrama penuh..Tiga2 perempuan.Semua menegakkan benang yang tak berapa basah dengan mengatakan sekolah masing2 yang terbaik..Apa korang ingat kak Ira ni calon UPSR ke nak pilih sekolah??..Haha...
   
                         Dan masuk satu bab tu tentang TEDDYBEAR..ada apa dgn tdy bear?mengapa?kenapa?siapa? Tudioo. Kata diorang tdy2 bear yang ada tidak boleh menyerupai ciptaan Allah dalam erti kata lain tidak boleh sesempurna ciptaan Allah.Selepas itu kita tidak dibenarkan beramah mesra seperti membelai2 atau mencium2 atau terlalu menjaga tdybear itu..So,maksudnya kena tampar2 tumbuk2 tdy bear tu..Jika mahu kelihatan lebih hebat,dibenarkan untuk bertinju atau berkarate tanpa menyebabkan pendarahan. Erm..lepastu kita tak boleh membiarkan ia jadi perhiasan kerna sesungguhnya seindah2 hiasan adalah wanita solehah..Echeh..

                       Aku ada seekor tdybear ni...Seekor ke sebuah??Merm..Nama diberi CikTed..Saya ulang..nama diberi CikTed.. So aku tanya lah kat budak2 ni.a.k.a cousins aku yang pintar2 ni. 

   "macam mana ye CikTed kak Ira memang sejibik macam beruang,Kak Ira sayang pulak tu..Setiap malam tidur bersama..Tudiooooooo..."

Lantas dengan penuh berwibawa, mereka menjawab
   
    "kak Ira kena bagi dia comot atau kerat tangan atau kerat jari atau kerat kaki atau koyakkan ia" 

                        Tudioo sampai macam tu sekali eh??Yelah,malaikat tak masuk rumah kalau ada tdybeaar2 atau benda2 yang tak sepatutnya berada di dalam sebuah keluarga Islam kan..So conclusionnya maybe aku kerat ekor dia yang ciput tu je la..Tak sampai hati nak kerat tangan..Dia tak pernah mencuri..So aku tak akan meletakkan hukuman sesuka hati aku..Cukuplah jika ekor yang ciput itu yang akan ku korbankan..Maka mungkin selepas ini jwa aku akan tenang..Insyaallah.. ;)


Cik ted poyo
                             
                       Dinner malam tu main dish nya adalah nasi ayam...Tapi kalau hari raya Aidilfitri barulah berprung prang buat BBQ..Memandangkan ini hari raya cina,maka bersederhana lah perut..kerna sesungguhnya perut berasal dari tanah.. Erm...Datuk aku..a.k.a ayah kepada mak aku ni baru je kena gout setahun yang lalu..Aku panggil dia Bahamad.Bahamad dah tak boleh berjalan so sekarang ni kurus sgt.Aku tak boleh cerita lebih2 nanti kakak aku tu teresak2 menangis sebab dia masih lagi berada nun di sana belajar..Ohya tau tak haritu aku macam buat status perli2 Amalina Che Bakri kan.. Rupanya kawan kakak aku..Tudioo.Ada lah kakak aku tunjuk gambar dia beraya kat rumah kakak aku..Dan dia friendly lah.Iman dan taqwa sendiri yang control..So,DON'T BE SO QUICK TO JUDGE,YOU NEVER KNOW WHEN YOU MIGHT JUST FIND YOURSELF WALKING IN THAT PERSON'S SHOES.. Sekian quotes untuk hari ini..jangan kutuk2 ya...

                    So semalam aku tidur dgn Abu Bakar Assiddiq atau Nafiz Zakwan yang kena kawasaki disease yang entry aku dulu tu pasal Babies..Parents dia balik Puncak Alam dah..Dgn abg dia.So dak kecik ni tinggal dengan nenek aku dan ada seorang jiran nenek aku yang akan dtg ke rumah setiap hari untuk membantu...Sungguh aku terharu..Eh aku pulak lebih2..

Ha lepastu kan tanpa sedar sewaktu tidur aku hampir tertendang si Zakwan ni..Tudioo ganasnya hang tidoq Azmira..Nasiblah nenek di sebelah masih terjaga dan menolak kaki aku...Mungkin selepas aku kahwin dan mempunyai anak,,adalah lebih baik jika anak itu mempunyai katil sendiri kerana mempunyai ibu yang tidur lasak.(tudia gatainya hang Azmira dok kawen2 pulakkk)

                  So begitu lah raya Cina yang aku war2kan sewaktu korang baca tajuk di atas..Padahal takder apa pun kan?hahaha erm.aku nak story pasal salah satu produk untuk kaum wanita.PENTING !..Next entry okay....Mata dah merah saga ni..Good night ;)